Folkeskolen - Primary School

4 klasse på Jigme Losel primary School i Thimphu, Bhutan


Jigme Losel Primary School - mød 6. klasses 39 elever

Eleverne i 6. klasse (svarer til 5. klasse i Danmark) på Jigme Losel skolen lavede store navneskilte, og hele klassen stillede op til fotografering sammen med antropologen Ditte Marie Seeberg fra Moesgård.
 

Man ser, at mange af børnenes navne går igen fra den ene elev til den anden - og fra dreng til pige. Bhutaneserne prøver at variere stavemåden så meget som muligt for at give lidt variation.   

 
Flere elever kan have samme navn

I det nordlige Bhutan er der ikke så mange navne at vælge imellem, og man har ikke efternavne - famillienavne. Det har kun den kongelige famillie, som alle sammen har Wangchuck til efternavn. 

 

Når et barn er født, laver en munk astrologiske beregninger få uger efter. Ud fra beregningerne giver han barnet to navne, normalt af tibetansk oprindelse. Navnene bliver givet alene ud fra lykkebringende og religiøs betydning. Ingen af de to navne er specielle fornavne eller efternavne. Undertiden får et barn tre navne. 

 
Det er ikke muligt at se, om det er en dreng eller pige ud fra navnet. Kun få navne gives til drengebørn alene, ligesom få 

navne som eksempelvis Choekye, Drolma and Wangmo gives kun til piger.
 
De fleste bhutanesiske navne gives til begge køn og blandes som for- og efternavne. Da bhutaneserne ikke har personnumre, er det rigtig svært for stat og sundhedsvæsen at holde styr på, hvem der er hvem. Men da de ikke er så mange i Bhutan, er det næsten som på Island, hvor "alle kender alle".
 
I det sydlige Bhutan er der en tydelig hinduistisk-indisk indflydelse. Brahmier og Newar bibeholder deres kastenavn som Sharma og Pradhan, og andre bibeholder deres etniske grupper som Rai og Gurung.

 

 


Jigme fortæller om sin dag

Jigmes mor er lærer på Jigme Losel skolen. Han følges med hende til skole hver morgen. Jigme fortæller også om fritiden og hvad han holder mest af at lave.

 

Klassereummet i de små kasser

På alle væggene i klasseummet hænger store håndlavede tavler med skemaer, instruktive tegninger og billeder. Nogle er lavet af lærerne, mens andre er resultatet af gruppeopgaver og lavet af eleverne selv.

I klassens buddhistiske hjørne hænger billeder af Buddha og andre kloge mænd, som de ser på som store åndlige vejledere til et rigt og positivt liv. En lille række skåle markerer, at hylden er et minialter.