Dagliglivets håndvævede stoffer var førhen valuta til gaver og skat

Det er ikke mange år siden, at kvindernes håndvævede stoffer cirkulerede gennem samfundet som en værdi - en valuta. Stofferne blev brugt som betaling for familliens og landsbyens skatter til amterne (dzongkhags), som gaver til venner og naboer, og som gaver til embedsmænd og klostre.

 

På billedet herover ligger en færdig gavepakke. 5 stykker håndvævede silke- og uldstoffer - orange råsilke, gul råsilke med rødt og grønt stoftryk, tæppevævning (denneher er fra Bumthang), en tyndere vævning med mange geometriske figurer, og et stykke stof til en gho. Gaven gives altid sammen med et smalt stykke hvid silke (i dag normalt acryl) med indvævede buddhistiske symboler.

 

Værdifulde gaver

I Bhutan er stof som gave udtryk for sammenhold i famillien og samfundet, og gaverne fortæller, hvor man som menneske høre til. Stoffer er stadig det mest almindelige og den vigtigste gave man kan give i Bhutan. Også i officielle sammenhænge giver man stadig stoffer i gaver - stoffer binder symbolsk mennesker sammen i Bhutan.

Stofferne skal altid gives i ulige antal 3, 5, 7, 9 eller flere. Lige numre betragtes som ulykke og skal frem for alt undgås.

Man har I Bhutan 3 forskellige ord for gaver:

"Chom" - en gave for at afbøde alvorlig krænkelse og misforståelse mellem ligestående 

"Söra" -  en gave fra en højtstående til en undersåt.

"Changlj" - en gave fra en undersåt til en højtstående.

Forfremmelse, bryllup og død er de vigtigstigste lejligheder til at overrække stoffer i Bhutan.

 

I butikken ligger stabler af stoffer til mange forskellige formål. Det er især de moderne maskinvævede stoffer til kira og gho, der fylder på hylderne. De håndvævede stoffer - i uld eller silke - er meget dyre, og tager ikke så megen hyldeplads mere.

Moderne maskinvævede stoffer til ghoer 

 

Kvinderne skabte familiens værdier på væven

Stoffer indgår stadig som en meget central del af hverdagskulturen, både som almindeligt og officielt tøj, men også som dørgardiner, pudebetræk, baby-bæresele, telte, alterduge og religiøse udsmykninger.

Da stoffer har så stor betydning for bhutanesernes liv, gemmer famillien de håndvævede stoffer i deres kasse (yanggam) med værdier. Her ligger også familliens sølv og guld sammen med høsten fra markerne. Stofferne repræsentere hjemmets overskud.

 

Mønstrene går i arv fra mor til datter

Bhutans righoldige udvalg af håndvævede stoffer er samtidig også Bhutans unikke kunstform. Vævningen varetages udelukkende af kvinderne, og mødrene oplærer deres døtre i at væve. Oprindeligt var vævegarnet spundet af brændenælde, mens vævninger i råsilke fra Østbhutan var kostbare og forbeholdt adelen. I højlandet brugtes uld fra yakokser. Sidenhen har importeret fåreuld fra Tibet og indisk bomuld helt overtaget som garn i vævningerne i Bhutan.  

Gennem århundreder har kvinderne lagt deres kreativitet i vævningernes mønstre, i behandlingen af garnet, indfarvningen, klipningen og broderierne. Hver enkelt stykke stof udtrykker ikke bare kvindens kreative talent men også hendes personlige æstetik. Et specielt design er ikke knyttet til en bestemt landsby men også til et hjem og en famillie. Bhutaneserne siger selv om deres stoffer, at mønstrene afspejler væverens sind gennem periodene i hendes liv. 

Det anses for at være lidt til grin, hvis en mand i Bhutan sætter sig til væven. Væven er kvindernes redskab. Til gengæld hjælper mændene til med de mange gøremål omkring væven og garnerne, ligesom de tager sig af de fleste andre håndværk. Al religiøs kunsthåndværk i Bhutan bliver udført af mændene alene.

 

Moderne maskinvævede stoffer

Bhuaneserne er meget glade for de moderne maskinvævede indiske kopistoffer (se billedet fra stofbutikken). Dels er de indiske stoffer godt kopieret med de helt samme bhuanesiske farver og mønstre, dels giver de silkelignende kunststoffer med indvævede buddhistiske symboler endelig mulighed for at gøre de fineste traditionelle festdragter til hvermandseje.

Da stofferne kun koster en tiendedel af de håndvævede bhutanstoffer, kan kvinder og mænd nu tillade sig at købe flere kira og ghoer og ikke blot være bundet til den håndvævede model. 

Det passer bhutaneserne godt at være velklædte, og de sætter pris på nypudsede sko og altid at have den rette kira og gho på til de forskellige officielle og religiøse lejligheder.

 

Maskinvævet stof til en kira.